We zetten op onze school zeer sterk in op activerende werkvormen. Zo beginnen onze leerlingen reeds zeer jong met hoekenwerk waarbij diverse activiteiten zelfstandig worden afgewerkt.

Reeds in de eerste graad van de lagere school gaan we ook van start met CLIM (coöperatief leren in multiculturele groepen). Bij deze werkvorm verwerken de kinderen leerstof van een bepaald thema voor een groot deel zelfstandig. De opdrachten hebben steeds een inhoudelijk en een creatief luik. Tijdens het CLIM-groepswerk heeft elk groepslid een rol die zijn taak binnen het groepje bepaalt. Op het einde van de activiteit volgt altijd een presentatie waarbij niet enkel het product maar ook het proces besproken wordt.

Vanaf de 2e graad integreren we ICT op een CLIMige manier. Door met het metromodel te werken krijgen leerlingen via een matrix op een computer diverse opdrachten aangereikt. De volgorde waarin ze deze opdrachten uitvoeren en de tijd die ze er aan besteden zijn door de leerlingen deels zelf in te vullen. Natuurlijk moeten op het einde van het thema bepaalde inhouden aan bod gekomen zijn. Ook dit kunnen de kinderen met een kleurcode zelf ontdekken. Ook bij het werken met het metromodel volgt telkens een nabespreking.

Copyright © College O.-L.-V.-ten-Doorn

Basisschool Sint-Jozef

Abdijstraat 33, 9900 Eeklo

09/377 47 67

info@sintjozefeeklo.be


 
  

 

 

Powered by JS Network Solutions